انواع مقاله | تقسیم بندی اصولی

انواع مقاله | تقسیم بندی اصولی

انواع مقاله

در ابتدا باید در ارتباط با انواع مقاله و مجله از لحاظ نوع توضیح دهیم. مجلات علمی کلا به دو نوع داخلی و خارجی تقسیم بندی می شوند. مجلات داخلی شامل علمی پژوهشی ها، علمی ترویجی ها و علمی تخصصی ها می باشد. در مجلات خارجی بسته به نمایه مجله می توان به isi، Scopus، Pubmed و غیره اشاره نمود. در واقع دانشجویان با چاپ مقاله خود در هر یک از مجلات نوع آن را تعیین می کنند.
به عنوان مثال اگر مقاله شما در مجله ISI چاپ شود آن گاه مقاله شما ISI است. اگر در مجله حاوی نمایه Scopus پذیرش بگیرید انگاه شما یک مقاله Scopus  خواهید داشت. و یا در مجلات داخلی هم به همین شکل، به مقاله ای که در مجله علمی پژوهشی چاپ شود مقاله علمی پژوهشی می گویند.

در ارتباط با سطح، مجلات به دو صورت با اعتبار زیاد، معمولی و با اعتبار کم تقسیم بندی می گردند. بنابراین مقالات شما به سه نوع مقاله معتبر، مقاله معمولی و مقاله سطح پایین تقسیم بندی می گردند. مجلاتی که دارای نمایه ISI بوده و ضریب تاثیر دارند از بالاترین سطح برخوردار هستند. به این مجلات اصولا JCR می گویند. این مجلات دارای داوری بوده و پذیرش مقاله در این مجلات بسیار سخت می باشد. در صورت توانایی در چاپ مقاله در این مجلات، مقاله شما JCR محسوب می شود. همچنین مجلاتی که دارای نمایه Scopus بوده و چاک Q1 و Q2 دارند نیز بسیار معتبر بوده و چاپ مقاله در این مجلات ارزشمند می باشد.

در داخل کشور نیز مجلات علمی پژوهشی که در لیست وزارت علوم و وزارت بهداشت می باشد، از سزح بالایی برخوردار است. در ارتباط با مجلات معمولی باید بگوییم که مجلات لیست دانشگاه آزاد و مجلات علمی ترویجی در این زمره قرار دارند. همچنین در خارج از کشور مجلات  isi بدون ضریب تاثیر و یا اسکوپوس با چارک Q3، Q4 و بدونه چارک جزو این سطح مجلات می باشند. گرفتن پذیرش در این مجلات نسبت به مجلات با سطح بالا آسانتر است با اینحال این مجلات نیز داوری دارند.

در ارتباط با مجلات سطح پایین باید بگوییم که این مجلات شامل کلیه مجلاتی می شوند که پول می گیرند و بدونه داوری مقاله شما را چاپ می کنند. ممکن است این دارای نمایه isi و یا اسکوپوس باشند. در داخل نیز مجلات علمی تخصصی در این زمره قرار دارند. دانشجویانی که انجام رساله دکتری خود را به اتمام رسانده و قصد دفاع از آن را دارند باید در مجلات با سطح بالا مقاله چاپ کنند.

در ارتباط نوع چاپ هم باید بگوییم که مجلات به دو نوع open access و close access تقسیم بندی می شوند. در مجلات open access مقالات شما به صورت رایگان در اختیار خوانندگان قرار می گیرید با اینحال در ابتدای کار پس از پذیرش از شما هزینه در یافت خواهد شد. در ارتباط با مجلات  close access باید بگوییم که این مجلات از شما پولی دریافت نمیکنند ولی از کسانی که بخواهند مقاله را بخوانند عزینه می گیرند. مجلات با دسترسی آزاد داوری سریع تری نسبت به مجلات close access دارند. پس اگر زمان ندارید می توانید مقاله خود را به این مجلات ارسال کنید.

در صورت داشتن هرگونه سوال در ارتباط با انواع مقاله با ما در ارتباط باشید.
 

۱۴۰۰/۰۴/۲۰
|
سینا
اکسپت و
مقالات مرتبط
معرفی پایگاه علمی اسکوپوس

معرفی پایگاه علمی اسکوپوس

پایگاه علمی اسکوپوس برای علاقه مندان به [...]

۱۴۰۳/۰۱/۱۰
|
سینا
نحوه نوشتن مقاله ادبی

نحوه نوشتن مقاله ادبی

نوشتن مقاله ادبی نکات خاص خود را دارد. در این بخش از آموزش نوشتن [...]

۱۴۰۲/۱۲/۲۴
|
سینا
نکات مهم پیرامون مقاله نویسی

نکات مهم پیرامون مقاله نویسی

چگونه اعتبار یک مقاله سنجیده می شود؟ و افیلیشن چیست؟ دو موضوع مورد بحث در این بخش می باشد. خواننده در انتها [...]

۱۴۰۲/۱۲/۱۸
|
سینا
تیتیر های داغ
بیشتر
برگزاری آزمون ارشد و دکتری

اخبار روز - آزمون ارشد و دکتری

اخبار روز در ادامه ارائه شده است. [...]

۱۴۰۲/۱۲/۰۳
|
ابن سینا
اخبار پژوهشی کشور

اخبار پژوهشی کشور | 1402

همراه ما باشید با آخرین اخبار پژوهشی کشور در بهمن ماه 1402. [...]

۱۴۰۲/۱۱/۱۱
|
ابن سینا
جدیدترین اخبار علمی کشور

جدیدترین اخبار علمی کشور - ابن سینا

جدیدترین اخبار علمی کشور را می توانید اینجا در وبسایت آکادم [...]

۱۴۰۲/۱۰/۱۸
|
ابن سینا
آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور

آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور | تمدید ثبت نام کنکور

آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور در ادامه به حضورتان ارائه می گردد. [...]

۱۴۰۲/۰۹/۱۵
|
ابن سینا
آخرین اخبار کشور

اخبار علمی - پژوهشی کشور

در این بخش نظر شما را به گزیده از اخبار علمی - پژوهشی کشور جلب می نماییم. [...]

۱۴۰۲/۰۸/۲۹
|
ابن سینا
به ما بپیوندید
بیشتر
آموزش پایان نامه
تلفن: 02128422160
شماره موبایل: 09104742571
اهداف ابن سینا
آموزش پایان نامه
آموزش چاپ مقاله
آموزش اکسپت مقاله
چاپ کتاب